bofinkensanime.blogg.se

Bofinken recenserar -King of fighters, another day
Äntligen en ny recension, efter en lång tids frånvaro tänkte jag börja recensera lite anime igen!

Animeserien gjordes i fyra avsnitt på sex minuter som en så kallad ONA och en särskild förhandsvisning visades redan 2005, under King of fighters avslutningsfest det året. Den japanska versionen var enklare att få tag i än den engelska. Den här serien var ursprungligen tänkt att inkluderas i spelet med samma namn, som en sorts förbeställningsbonus, men den finns nu att se lite överallt om man bara letar efter den.

Kapitel 01: All Out (släppt den 2 december 2005)
Historien börjar efter händelserna i spelet King of fighters: Maximum Impact, så den som inte spelat det kan lätt tycka att saker blivit plockade ur sitt sammanhang, mycket för att det är det som är meningen. Under natten bryter en brand ut i den fiktiva staden Southtown. Soiree leder en räddningsinsats i stället för sin bror Alba och samlar stadens invånare för att skydda sina hem. Efter att ha räddat en liten flicka från en brinnande byggnad slåss Soiree mot Iori Yagami, som letade efter brandorsaken. De fortsätter sin kamp i en kyrka tills byggnadens tak rasar. Soiree och den lilla flickan räddas genom ansträngningar från Athena Asamiya och Mai Shiranui. Nästa dag gräver Soiree genom spillrorna för att hitta Iori tills Alba informerar honom om att Iori överlevde och bränderna släcktes. Lättad över att alla är säkra kollapsar Soiree, förmildrat.

Såhär fortsätter det i fyra avsnitt med fokus på olika karaktärer, mycket för att introducera vilka de är. Karaktärerna är hyfsat välgjorda och historien i sig känns i alla fall som en bra grund till ett rollspel. Det finns en animerad uppföljare som är mer detaljerad, men den kommer jag att recensera vid ett senare tillfälle. Om du tycker om spelserien King of Fighters eller bara vill ha en bra grund till ett rollspel skulle jag rekommendera den här serien, men om du vill ha något mindre spretigt kanske något annat är bättre för dig.

¤ Storyboard: 5/5

¤ Karaktärsuppbyggnad: 5/5

¤ Tydlighet: 3/5, serien är tyvärr väldigt "ihopslängd" och känns mer riktad till en etablerad fanbase, men tillhör du en sådan är det säkert en bra serie om inte för nördsidans skull.